NT2 in de praktijk

Sinds vorig schooljaar werken wij op de Wyken met NT2 leerlingen. Twee gezinnen uit Somalië kwamen bij ons op school, nadat ze eerst een halfjaar tot een jaar op een AZC hebben gezeten. Deze leerlingen hebben in Somalië nog geen onderwijs gehad. Dit schooljaar zijn daar nog twee gezinnen bij gekomen uit Syrië en Eritrea, zij hebben wel onderwijs in hun thuis land gehad hebben. Ieder kind werkt op zijn of haar eigen niveau. Net als in de reguliere klassen verschillen de niveaus per kind. De een heeft meer interesse voor taal en de ander die vliegt door het rekenboek heen. Daarom wordt er goed gekeken naar hoe ver elke leerling is in de ontwikkeling en hier op wordt een leerlijn toegepast op hun eigen niveau.

 

Sinds kort werken we met deze kinderen in een NT2 klas. De leerlingen uit de bovenbouw zitten gedurende hele ochtend in deze groep en gaan alleen s ’middags naar hun eigen klas. Leerlingen uit andere bouwen worden af en toe extra ondersteund voornamelijk in de taal, omdat ons is opgevallen dat deze het sneller oppikken en al goed zelfstandig mee kunnen komen in de klas. Het is leuk om te zien hoe de kinderen zich aan elkaar optrekken en elkaar helpen.

 

We beginnen de dag met een opening. De leerlingen mogen iets vertellen, wat goed is voor hun taal ontwikkeling. Ook werken we met een bord waarop om de beurt een andere leerling kan aangeven welke datum/maand/dag/seizoen/weer en tijd het is. Zo pakken we de dagen van de week, maanden van het jaar, de seizoenen en de tijd ook mee.  Een methode waar wij mee werken is Horen Zien en Schrijven, deze is  speciaal op gesteld voor NT2 leerlingen, waar in allerlei verschillende thema’s worden behandeld. Op dit moment is één van de thema's 'het weer', dit sluit mooi aan bij de herfst, omdat ieder weertype wel aan bod komt. Zodra de leerlingen er aan toe zijn, kijken wij op welk niveau zij kunnen starten in de methodes die hier op school worden gebruikt. Bijvoorbeeld: Wereld in Getallen, Veilig leren lezen en Pennenstreken.

 

Carin: Ik heb mij aangemeld voor de werkgroep, omdat ik ten eerste gewoon heel enthousiast word van het werken met deze kinderen. De kinderen zijn erg leergierig, enthousiast en gedreven. Zij gaan echt met plezier naar school en sommige van de kinderen vinden de vakanties zelfs niet zo nodig. Dit gevoel is wat ik straks voor alle kinderen die naar het AZC in Sneek komen heel graag zou willen. Het liefst natuurlijk voor alle kinderen overal, maar laten we vooral beginnen met het opzetten van iets heel moois in Sneek. Met een grote groep kunnen we zoveel bereiken. Hoe fijn is het als de kinderen straks in een knus en vrolijk lokaal zitten en wij ze kunnen ondersteunen bij het onder de knie krijgen van o.a. de Nederlandse taal. Niet te vergeten dat zij op school een fijne tijd kunnen hebben en gewoon even zichzelf kunnen zijn. Dat is waarom ik mij graag wil inzetten voor het opstarten van deze school. Hopelijk kunnen we samen door al onze bevindingen, ervaring en goede ideeën iets heel moois opzetten.

 

Rebekka: Het werken met de NT2 leerlingen is zeer bijzonder en uitdagend. Gedurende tijd wordt er een mooie band gecreëerd. Waarin er eerst leerlingen waren die niet met een juf wouden werken en ons nu begroeten met een knuffel. Belangrijk is dat vooral deze leerlingen zich gezien voelen en veilig. Het is mooi om te zien hoe de leerlingen zich inburgeren in onze school. Ze gaan met plezier naar school, de leerlingen zijn enthousiast, leergierig, gedreven en bovenal vrolijk. Dit zorgt voor een mooie ontwikkeling in stijgende lijn. Waar in het begin het communiceren nog met handen en voeten ging, tot leuke gesprekjes in het Nederlands.

 

Dit zijn dan ook een paar van de vele redenen waarom ik mij heb aangemeld voor de werkgroep AZC. Ik hoop met mijn positieve mooie ervaringen een mooie aanvulling te kunnen zijn bij het opzetten van de nieuwe AZC school hier in Sneek samen met een mooi team van Odyssee collega’s.

We kunnen niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

Carin en Rebekka

OBS de Wyken