Leef mee met Odyssee!

Iedere week hebben wij voor u een blog, geschreven door medewerkers, ouders, leerlingen en andere betrokkenen bij Odyssee.

Hippe taal

Kort geleden had ik een introductiecursus Office365 van Microsoft. Ik kreeg deze cursus in Purmerend bij een bedrijf met ’s werelds meest ongelukkig gekozen naam: IS (kort voor Interned Services). Het werd een belevenis. Ik werd opgewacht door een gastheer met trendy baard, in een überhip gebouw met veel beton, onafgewerkte plafonds en glas.

 

Na het voorstelrondje, kreeg ik al een donkerbruin vermoeden dat ik wat uit de toon viel tussen de IT-ondernemers, filmmakers en een aantal gebruikers die het programma al hadden aangeschaft en toch wel benieuwd waren wat het allemaal kon. De trendy-baardman begon zijn presentatie.

 

Het werd voor mij een absurde presentatie van onbegrijpelijke taal en knikkende medecursisten. Ik deel een aantal uitspraken met u:

  • Voor je overgaat tot adoptie (van het programma kennelijk) moet je een governanceplan maken.
  • Je kunt de tags inserten in je document (spreek uit als dok-joe-munt)
  • Het whitepaper over de virtual academy kun je viewen vanaf de tenant. Ik share dat zo wel even met jullie. Weet iedereen wat een tenant is? Godzijdank waren er meer die geen idee hadden: het is een soort van container in de cloud waar al jouw data worden opgeslagen.
  • Je schijnt informatie te kunnen downdrillen als je die eenmaal vanuit je exceldok-joe-munt in dit wonderprogramma hebt gecopypaste. En als je dit programma dan fullsuite afneemt, nou dan schijn je ook iets heel bijzonders te kunnen doen.

 

In grote verwarring stapte ik weer in de auto en naarmate de weg rustiger werd richting de afsluitdijk, werd mijn hoofd gelukkig ook weer wat overzichtelijk. Zo’n middag zet je wel aan het denken. Hoe doen wij dat eigenlijk met communicatie richting ouders? Een paar voorbeelden schoten me zo te binnen:

“Geachte ouder(s)/verzorger(s), uw kind krijgt dit jaar geen portfolio meer mee, want wij werken nu met IOP’s. De IOP’s, niet te verwarren met OPP’s, passen veel beter bij de 21st century skills.”

“Wij adviseren dat uw kind in een plusgroepje geplaatst wordt.” Als de leerkracht dat dan combineert met de woorden ‘level werk’ dan worden ouders meestal wel blij, maar het zou ook kunnen betekenen dat de ‘doorgaande leerlijn’ misschien wat ‘stagneert’. Dat een kind misschien geen ‘ster-kind’, maar een ‘maan-kind’ is en betere begeleiding krijgt in het ‘oranje groepje’.

 

Zo maar een straatje termen die ik kan bedenken die voor de gemiddelde onderwijsmedewerker gesneden koek zijn, maar voor ieder ander enige uitleg behoeven. En dat is ook helemaal geen punt, zo lang er maar gecommuniceerd wordt: door de medewerker die uitlegt wat hij of zij nu precies bedoelt en door de ouders/verzorgers die aangeven dat ze niet precies weten wat de term nu eigenlijk inhoud.

 

Toen ik bijna thuis was wist ik wat ik morgen op het werk zou moeten adviseren:

we gaan gewoon een goed governanceplan voor adoptie van de fullsuite version downdrillen met whitepapers en virtual academies en als we het dan nog niet snappen, dan huren we een paar hippe gasten uit die ons via skype4business vanuit hun betonlook offices virtueel begeleiden door de cloud.

 

 

DN